WISC®-V Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci – wydanie piąte
WISC®-V, Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci – wydanie piąte, to najnowsza wersja najpopularniejszego w historii narzędzia do pomiaru inteligencji.
Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci – wydanie piąte została tak zmodyfikowana, aby pozwalała na uzyskanie jak najpełniejszego obrazu zdolności dziecka. WISC®-V to narzędzie przeznaczone do diagnozy indywidualnej, służące do oceny inteligencji u dzieci w wieku od 6 do 16 lat (6;0–16;11). W ramach polskiej adaptacji przeprowadzone zostały w 2017/2018 roku badania pilotażowe testów werbalnych (Podobieństwa, Słownik, Wiadomości, Rozumienie) oraz testu Tłumaczenie znaków. Wyniki tych badań były podstawą opracowania ostatecznej wersji tych testów.
WISC®-V składa się z 21 testów. Pozwala na obliczanie Ilorazu Inteligencji w Skali Pełnej (FSIQ) oraz 13 innych wskaźników złożonych. Elastyczna forma narzędzia pozwala na dostosowywanie zakresu badania do potrzeb. Wielość wskaźników, i co za tym idzie, dostarczonych informacji, umożliwia precyzyjne i wszechstronne określanie silnych i słabych stron badanego.
Testy w WISC®-V można ująć w trzy kategorie:
- Podstawowe (10 testów) – pozwalają dokonać wszechstronnego opisu i oceny zdolności intelektualnych dziecka. Siedem z nich służy do obliczania FSIQ. Testy podstawowe są niezbędne do obliczania szeregu wskaźników podstawowych i uzupełniających.
- Dodatkowe (6 testów) – mogą być wykorzystywane do zastąpienia któregoś z testów podstawowych, gdy nie został przeprowadzony. Służą też do obliczania pewnych wskaźników pomocniczych.
- Uzupełniające (5 testów) – dostarczają dodatkowych informacji o zdolnościach poznawczych, o ile istnieje taka potrzeba kliniczna. Są wykorzystywane do obliczania wskaźników uzupełniających.
Przy obliczaniu FSIQ (Ilorazu Inteligencji w Skali Pełnej) wykorzystuje się siedem spośród dziesięciu testów podstawowych. Jeśli nie udało się przeprowadzić któregoś z testów składających się na FSIQ, można wykorzystać jeden z testów dodatkowych lub podstawowych niewchodzących do FSIQ.
Rzetelność: Rzetelność testów WISC®-V szacowano na trzy sposoby – oceniając zgodność wewnętrzną (w tych testach, w których było to możliwe), stabilność (powtarzając badanie na grupie ok. 200 osób wszystkimi testami WISC®-V po upływie 1 miesiąca) i zgodność ocen sędziów (dotyczy tylko testów werbalnych: Podobieństwa, Słownik, Rozumienie).
Trafność: W ramach badań walidacyjnych, 189 dzieci z próby normalizacyjnej, w wieku 6–16 lat, zbadano także wybranymi testami ze Skal Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci i Młodzieży IDS-2 (wszystkimi testami inteligencji oraz testami przeznaczonymi do oceny funkcji wykonawczych) . Ponadto zbadane zostały dzieci z następujących grup:
- dzieci wybitnie zdolne,
- dzieci niepełnosprawne intelektualnie w stopniu lekkim i umiarkowanym,
- dzieci z diagnozą ADHD,
- dzieci z diagnozą dysleksji.
Zastosowanie:
Szerokie zastosowanie WISC-V, pozwala m.in. na:
- identyfikowanie niepełnosprawności intelektualnej,
- identyfikowanie i diagnozowanie zaburzeń uczenia się,
- ocenę mocnych i słabych stron procesów poznawczych,
- diagnozę dzieci zdolnych,
- ocenę neuropsychologiczną.
Materiały:
- Komplet bez podręczników (pomoce testowe, arkusze zapisu i zeszyty testowe po 25 egz.)
Sprzedaż promocyjna WISC®-V została zakończona, ponieważ cały nakład pomocy i arkuszy został wysprzedany. Promocja obowiązywała na zamówienia złożone do 31.12.2020 r. lub do wyczerpania aktualnego nakładu.
Klienci, którzy dokonali zakupu pomocy i arkuszy w ramach promocji, otrzymają także 25% zniżkę na zakupione później podręczniki.
Podręczniki do WISC®-V wraz z nowym nakładem arkuszy i pomocy ukażą się w pierwszej połowie 2021 r.
UWAGA: Prace nad WISC®-V nie mają żadnego wpływu na możliwość legalnego korzystania z dostępnej obecnie w sprzedaży wersji WISC-R. Umowa licencyjna dotycząca WISC-R jest aktualna. Do wydania nowej wersji Skali, nie ma żadnych przeszkód formalnych, aby test WISC-R legalnie stosować. Później sprzedaż WISC-R będzie wygaszana. O wszelkich zmianach w sprzedaży WISC-R będziemy informować ze znacznym wyprzedzeniem.