Aksjologiczne aspekty relacji interpersonalnych w edukacji
Autorzy zawartych w niniejszym zbiorze artykułów - spoglądając z różnej perspektywy na problematykę relacji interpersonalnych w edukacji - wychodzą naprzeciw tym potrzebom, nie wyczerpując szerokiego spektrum aksjologicznych aspektów relacji interpersonalnych w tej sferze. Praca zawiera czternaście artykułów ujętych w trzy części tematyczne:
1) Relacje interpersonalne istotnym problemem edukacyjnym;
2) Z zagadnień relacji między nauczycielami - uczniami - rodzicami;
3) Wartości w relacjach interpersonalnych w edukacji.
Teksty zawarte w pierwszej części traktują o relacjach interpersonalnych w edukacji jako o istotnym problemie edukacyjnym. Omawiają one różne typologie relacji interpersonalnych, zwłaszcza miedzy nauczycielami a uczniami, zwracają uwagę na relacje interpersonalną typu mistrz – uczeń oraz podejmują zagadnienie równości i partnerstwa w stosunkach międzyludzkich w przestrzeni edukacyjnej. Cześć druga ukazuje sylwetkę tzw. „dobrego nauczyciela”. Cześć trzecia mówi o szkodliwości alkoholizmu i propaguje tzw. ruchy trzeźwości, ukazuje sylwetkę J. Korczaka jako ponadczasowy wzór osobowy.
Autorka ma nadzieję, że prezentowane w niniejszym zbirze teksty zainspirują studentów oraz naukowców do krytycznej dyskusji, a także do odkrywania zupełnie nowych, ustawicznie ewoluujących aspektów aksjologicznych w edukacji.