Akademia pomysłów. Jestem za rozmową. Klasa 4-8. Komiks społeczny 1
- Autyzm, zespół Aspergera
- Emocje, uczucia, afekt
- Komunikacja
- Niepełnosprawność, specjalne potrzeby
- Podręczniki
- Psychologia
- Psychologia kliniczna (psychopatologia, psychiatria)
- Psychologia różnic indywidualnych, osobowości
- Psychologia społeczna
- Relacje interpersonalne
- Scenariusze zajęć, pomysły zabaw, materiały diagnostyczne i dydaktyczne
- Jak zacząć rozmowę?
- Kiedy zadać pytanie nauczycielowi?
- W jaki sposób zakończyć dialog?
- Jak poradzić sobie z napięciem?
- Jak i kiedy powiedzieć drugiej osobie coś miłego?
- Kiedy przyznać się do błędu?
-W jaki sposób poprosić o pomoc?
Szereg podobnych pytań z zakresu komunikacji interpersonalnej zadaje sobie większość uczniów w spektrum autyzmu. Niepisane normy społeczne są dla tej grupy uczniów szczególnie trudne do zrozumienia.
Czy inne funkcjonowanie w zakresie życia społecznego oznacza, że autystyczny uczeń nie chce nawiązywać kontaktów z rówieśnikami? Zdecydowanie nie. Wiemy dziś, że wzajemne zrozumienie i akceptacja pozwalają uczniom neurotypowym oraz autystycznym z sukcesem wchodzić w interakcje. Tym, co może zapobiec wycofaniu się osoby w spektrum autyzmu z życia społecznego z powodu lęku przed niepowodzeniem, niezrozumieniem, kolejną porażką, oraz tym, co zachęci ją do kontaktów z innymi, jest prowadzenie przykładowych rozmów, nauka stosowania odpowiednich zwrotów, ćwiczenie sposobów poradzenia sobie z różnymi emocjami.
Takie przygotowanie do sytuacji życiowych może odbywać się w trakcie zajęć rewalidacji, treningów umiejętności społecznych, innych zajęć w szkole lub w domu.