ABAS-3 System Oceny Zachowań Adaptacyjnych – wydanie trzecie
System Oceny Zachowań Adaptacyjnych to narzędzie umożliwiające kompleksową ocenę zachowań adaptacyjnych niezbędnych do efektywnego i niezależnego funkcjonowania w społeczności. Istnieje pieć wersji kwestionariusza: dwie dla rodzica i dwie dla nauczyciela (0–5 lat oraz 5–20 lat), oraz wersja do samoopisu przeznaczona do badania osób w wieku od 16 do 20 lat.
Każda z wersji składa się z 10 skal opisujących różne aspekty funkcjonowania adaptacyjnego: Komunikacja, Życie w społeczności, Umiejętności funkcjonalne, Życie domowe, Życie szkolne, Zdrowie i bezpieczeństwo, Wypoczynek, Samoobsługa, Kierowanie sobą, Uspołecznienie, Motoryka (do 5. roku życia), Praca (od 16. roku życia).
Na podstawie skal obliczane są wyniki w trzech sferach funkcjonowania adaptacyjnego:
- poznawczej
- społecznej
- praktycznej
oraz Ogólny Wskaźnik Adaptacji.
W skład ABAS-3 wchodzi także Plan interwencji, zawierający propozycje rekomendowanych działań rehabilitacyjnych i treningowych dopasowanych do wszystkich pozycji testowych z arkuszy badań. Stanowi doskonałą pomoc w pracy z osobami z zaburzeniami adaptacji.
System Zachowań Adaptacyjnych ABAS-3 został opracowany w celu realizacji międzynarodowych standardów (DSM-5, ICD-10) dotyczących diagnozy niepełnosprawności intelektualnej, według których drugim obok pomiaru intelektu niezbędnym elementem prawidłowej diagnozy w tym zakresie jest ocena zachowań adaptacyjnych.
Oryginalne wydanie ABAS-3jest szeroko wykorzystywane do identyfikowania NI, a także do opisu mocnych i słabych stron funkcjonowania adaptacyjnego osób z tym rodzajem niepełnosprawności.
Rzetelność: Zarówno bardzo wysoka lub wysoka zgodność wewnętrzna Ogólnego Wskaźnika Adaptacji, jak i wyników w sferach oraz w skalach. Potwierdzona wysoka stabilność bezwzględna narzędzia i dość wysoka zgodność ocen pomiędzy dwoma oceniającymi.
Trafność: W badaniach polskich porównywano dzieci i młodzież z próby ogólnej z dziećmi z szeregu różnych grup klinicznych, w tym z dziećmi z: niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym, ADHD, zaburzeniami ze spektrum autyzmu czy niedosłuchem. Potwierdzona została trafność dyskryminacyjna narzędzia – wyniki dzieci z diagnozami klinicznymi istotnie różniły się od wyników dzieci z populacji ogólnej.
Normy: Normy w podziale na kilkanaście grup wieku dla każdej z wersji, opracowane łącznie na postawie 1672 kwestionariuszy.
Zastosowanie: ABAS-3 jest pierwszym w pełni znormalizowanym narzędziem na polskim rynku testów, służącym do oceny zachowań adaptacyjnych u dzieci i młodzieży. To przede wszystkim znakomite narzędzie do oceny poziomu przystosowania społecznego, które jest drugim ważnym kryterium, obok poziomu funkcjonowania intelektualnego, w diagnozie niepełnosprawności intelektualnej. Posiada także szereg innych zastosowań:
- pomoc w diagnozie i klasyfikacji zaburzeń rozwojowych i zaburzeń zachowania;
- diagnoza ograniczeń funkcjonalnych pojawiających się u dzieci i młodzieży z zaburzeniami i niepełnosprawnościami;
- jako narzędzie dokumentujące konieczność otrzymania przez badaną osobę określonych form wsparcia;
- w procesie planowania i monitorowania terapii lub treningu;
- ewaluacja określonych programów terapeutycznych lub badań nad efektywnością terapii.
- Komplet (podręcznik oryginalny, podręcznik polski, Plan interwencji, arkusze: Dorosły 16–20 lat, Rodzic 0–5 lat, Rodzic 5–20 lat, Nauczyciel 2–5 lat, Nauczyciel 5-20 lat, Porównanie wyników 2–5 lat, Porównanie wyników 5–20 lat – po 10 arkuszy każdego rodzaju)
- Arkusze – Dorosły, wiek 16–20 lat (10 egz.)
- Arkusze – Nauczyciel/Opiekun-niania, wiek 2–5 lat (10 egz.)
- Arkusze – Nauczyciel, wiek 5–20 lat (10 egz.)
- Arkusze – Rodzic/opiekun prawny, wiek 0–5 lat (10 egz.)
- Arkusze – Rodzic/opiekun prawny, wiek 5–20 lat (10 egz.)
- Arkusze – Porównanie wyników, wiek 2–5 lat (10 egz.)
- Arkusze – Porównanie wyników, wiek 5–20 lat (10 egz.)
- Podręcznik oryginalny
- Podręcznik polski
- Podręcznik: Plan interwencji
ZAPRASZAMY NA SZKOLENIE:
Stosowanie i interpretacja Systemu Zachowań Adaptacyjnych ABAS-3
W przypadku użytkowników niebędących psychologami do zakupu ABAS-3 niezbędne jest zaliczenie szkolenia z podstaw psychometrii (zakończonego egzaminem). Szkolenie ze stosowania i interpretacji ABAS-3 jest natomiast rekomendowane, ale nie obowiązkowe.
Udział psychologa w szkoleniu nie jest konieczny do zakupu testu. Ma na celu zapoznanie się z nowym narzędziem lub rozwinięcie umiejętności związanych ze stosowaniem i interpretacją testu.
ELEMENT TESTU: | CENA NETTO: | CENA BRUTTO: | VAT: | |
ABAS Komplet (3 rodzaje podręczników, 7 rodzajów ark.po 10 egz.) | 1 331.38zł | 1 447.50zł | - | |
ABAS-3 podręcznik polski | 359.52zł | 377.50zł | 5% | |
ABAS-3 podręcznik oryginalny | 303.35zł | 318.52zł | 5% | |
ABAS-3 podręcznik Plan interwencji | 393.23zł | 412.89zł | 5% | |
ABAS-3 ark. Dorosły wiek 16-20 (10egz.) | 50.56zł | 62.19zł | 23% | |
ABAS-3 ark. Rodzic/Opiekun prawny wiek 0-5 (10egz.) | 50.56zł | 62.19zł | 23% | |
ABAS-3 ark. Rodzic/Opiekun prawny wiek 5-20 (10egz.) | 50.56zł | 62.19zł | 23% | |
ABAS-3 ark. Nauczyciel/Opiekun-niania wiek 2-5 (10egz.) | 50.56zł | 62.19zł | 23% | |
ABAS-3 ark. Nauczyciel wiek 5-20 (10egz.) | 50.56zł | 62.19zł | 23% | |
ABAS-3 ark. Porównanie wyników 2-5 lat (10egz.) | 11.24zł | 13.82zł | 23% | |
ABAS-3 ark. Porównanie wyników 5-20 lat (10egz.) | 11.24zł | 13.82zł | 23% |